Vivo: Češi se při výběru mobilu dívají na poměr ceny a výkonu, potrpí si i na kvalitní fotoaparát

7. 12. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Velký průzkum mezi českými respondenty ukázal, že chytrý telefon je oblíbený vánoční dárek. Zatímco muži ho nejčastěji pořídí svému protějšku, ženy častěji mobilem obdarovávají děti.

Společnost Vivo ve spolupráci s agenturou Ipsos mezi 1 500 Čechy ve věku od 18 do 65 let zjišťovala, kterým blízkým kupují k Vánocům chytré telefony, na co se při výběru ohlíží a jak pořizují vzpomínky štědrovečerního veselí.

Co se dozvíte v článku
  1. Mobil, vděčný dárek
  2. Ať dobře slouží
  3. Cena a kvalita foťáku, o to tu jde
  4. Předsudky ohledně designu neplatí
  5. Trefíme se hned napoprvé

Mobil, vděčný dárek

Pravděpodobnost, že v české domácnosti objeví jako vánoční dárek mobil, je podle průzkumu velmi vysoká. V posledních pěti letech ho pod stromek pořídilo téměř 60 % Čechů. Ve většině případů ho pořizují sami, přes 16 % respondentů ale uvedlo, že se na tento finančně nákladnější dárek skládají s někým jiným.

Vivo zjistilo, že během letošních Vánoc mobilní telefony jako dárky nebudou žádnou ojedinělostí. Pro koupi je rozhodnuta téměř pětina respondentů a další pětina ji zatím zvažuje.

Nejčastěji půjde celkem nepřekvapivě o dárky pro partnery, partnerky (38,5 %) a pro děti (37,1 %). Zajímavějších je 17,5 % zákazníků, kteří plánují o Vánocích udělat radost telefonem sami sobě.

Ať dobře slouží

Průzkum dále odhalil, že Češi jsou sami sobě ochotnější kupovat dražší telefony. Hned 28 % telefonů „do vlastní ruky“ bude těch z nejvyšší cenové kategorie nad deset tisíc korun. U telefonů pro ostatní tvoří tato kategorie jen 19 % celkového výběru. 

Vivo uvádí, že obecně je zájem o telefony podle pořizovací ceny poměrně vyrovnaný. Nejvíce letí levné telefony do pěti tisíc, nejmenší zájem je naopak o druhou nejvyšší kategorii od sedmi do deseti tisíc. Zájemci podle analytiků už v takovém případě raději zainvestují, aby měli jistotu, že obdarovanému telefon dobře poslouží.

Analytici identifikovali též zajímavé trendy u jednotlivých pohlaví. Zatímco ženy častěji než muži kupují chytré telefony dětem, muži naopak výrazně častěji než ženy obdarovávají mobilem své partnery.

Cena a kvalita foťáku, o to tu jde

Podle čeho se spotřebitelé při nákupu telefonu pod vánoční stromeček nejčastěji orientují? Čísla podle Viva mluví jasně. Vůbec nejdůležitější je pro více než dvě třetiny zákazníků poměr ceny a výkonu. Zhruba třetina zákazníků se pak soustředí na kvalitu fotoaparátu nebo kapacitu baterie.

Potěšujícím zjištěním pro prodejce je, že i přes složitou ekonomickou situaci neplánují Češi za každou cenu šetřit. Co nejnižší cena je rozhodující jen pro jednotky procent zákazníků.

Na druhou stranu ale příliš vysoký zájem nejeví o prvky bezpečnosti a ochrany soukromí. I v době, kdy je ochrana soukromí maximálně důležitá se na ní u vánočního dárku ohlíží jen zhruba 5 % kupců.

Předsudky ohledně designu neplatí

Tyto preference se podle průzkumu nijak zásadně neliší v závislosti na pohlaví darujícího. Muži i ženy se při koupi soustředí prakticky na to samé. Významnější rozdíly lze pozorovat při výběru značky, na kterou si potrpí téměř 30 % mužů, zatímco ženy výrobce tolik neřeší.

Muže také o něco více zajímá použitý operační systém nebo kapacita baterie. Ženy zase velikost displeje a častěji se řídí podle toho, jaký konkrétní telefon obdarovaný chce.

Nepotvrdil se mimochodem předsudek, že ženy více zajímá design. „Alespoň v případě vánočních dárků je vizuální atraktivita modelu stejně důležitá pro ženy i muže,“ vypichuje Gabriela Roušarová, zástupkyně společnosti vivo v České republice.

Trefíme se hned napoprvé

Vivo dále uvádí, že e-shopy při nákupu dárků často nabízejí příplatkovou jistotu výměny nebo vrácení nevhodného dárku. Ta zřejmě pro Čechy úplnou prioritou není. Využít ji hodlá jen 26 % dotázaných a přes 67 % respondentů je přesvědčeno, že službu vůbec nepotřebují.

Preference se ale liší v závislosti na věku. Nejmladší zákazníci mezi 18 a 26 roky si svým výběrem tak jistí nejsou a možnost výměny zahrnuje 44 % dotázaných. Zájem pak postupně klesá a nejméně po ní sahají spotřebitelé ve věku od 45 do 53 let. Zřejmě jsou si jistí, že při výběru dárku nesáhnou vedle.

bitcoin školení listopad 24

Výsledky se také výrazně liší v závislosti na vzdělání. Často si pojistku vrácení nebo výměny nechávají lidé se základním vzděláním (přes 53 %). Se stoupajícím vzděláním pak zájem klesá a připlatí si jen necelých 17 % vysokoškolských zákazníků.

Zdroj: Vivo

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?