Zdeněk Bárta, GfK: Prodej tiskových náplní loni klesal

4. 5. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vývoj českého trhu se spotřebním materiálem komentuje Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu GfK založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Prodej tiskových náplní klesl ve sledovaných odbytových cestách za rok 2014 o 10 %, tržby však zůstaly v meziročním srovnání na stejné výši. V průběhu celého loňského roku zůstala poptávka nižší než před rokem, i když v posledním čtvrtletí se tempo jejího poklesu začalo zmírňovat. Pokles generoval nižší zájem o inkoustové cartridge, zatímco tonery vykázaly meziroční přírůstek – v objemu o 7 % a v hodnotě o 13 %.

Inkoustové náplně se vloni podílely na celkovém objemu trhu ze 73 %, jejich podíl na celkovém prodeji tiskových náplní meziročně o několik procentních bodů klesl. V převážné míře se prodávaly originální cartridge (ze 72 %) a zhruba čtvrtinu prodejů tvořila balení po více kusech. V průměru zaplatili kupující za inkoustovou cartridge 370 korun.

Průměrná investice do tonerů dosáhla v minulém roce částky 1 800 korun – vyšší o 100 korun ve srovnání s rokem 2013. Dařilo se dražším tonerům, zhruba třetinu obratu pokryly výrobky v ceně od 3 000 korun. Prodej tohoto dražšího segmentu přitom meziročně vzrostl – v objemu i v obratu – a odrazil se na zvýšení průměrné ceny.

Na začátku letošního roku, v prvních dvou měsících, se prodeje tiskových náplní dostaly v souhrnu opět mírně do záporných čísel. Pokles poptávky po inkoustových náplních se zmírnil na 11 % (za rok 2014 dosáhl 15 %), prodeje tonerů meziročně narostly o 5 %. Inkoustové cartridge se v tomto období prodávaly průměrně za 360 korun, za tonery spotřebitelé zaplatili 1 700 korun.


 

bitcoin školení listopad 24

Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Autor pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys